304                                                    REGISTRES
Quant au parement du Pont Nostre Dame, il fut orné tout ainsy qu'il avoict esté à l'entrée du Roy. Lequel aussi on n'eust sceu faire autre en si peu de temps, excepté que les armoiries, devises et chiffres de lad. dame y furent mises, au lieu de celles qui y estoient.
Sur le portail de l'aultre bout dud. Pont, fut mis ung grand navire d'argent representant la Ville de Paris, ayant les voilles tenduz et enflez du vent de Septentrion, venant d'Allemaigne; duquel costé ap-paroissoit aussy l'estoille de l'Ourse grande et petite, comme guyde de ce navire, pour le conduyre en seu­reté par tout. Au bout du hault du mas, estoict ceste devise d'icelle Ville :
Tuhidis velis Aquilons secundo.
Et au dessoubz, droict au milieu de l'arc, ces vers :
Puisque l'Ourse apparoist pour guider ce navire-, Et le vent Aquilon faict ses voiles enfler, Les François et Germains feront un jour trembler Tout le reste du monde et joindre à leur empire. [B]
Et à costé ces vers :
Martia cosjdgio Gallis si jungitur Arctos,
FlATIBUS ARCTOIS TUMEFIENT VELA SECUNDIS.
Et à l'aultre costé :
GALLICA IN OCCIDUO SI SIDERE NUNC REGIT ArCTOS VELA, QUIS «QUOREIS JAM SIT VAGUS ERROR IN UNDIS.
Quant aux tableaulx du dedans, ne fut aulcune chose changé de l'invention, pour ce qu'ilz estoient bien convenables. Seullement ce qui estoit en grec à l'entrée du Roy fut mis en latin.
A l'ung estoient ces vers :
VlRI W SACRA MANU VIOLAR1ST FCEDERA PRIMI,
Ut VINUM HOC, SIC DIFFLUAT UIS TELLURE CEREBRUM.
Et à l'autre :
Arma super tenues distendat aranea telas Post h.ec, at belli ne sit jam nomen in orbe.
Telles furent les inventions faictes en l'honneur d'icelle dame, lesquelles on eust bien amplifiées si le temps l'eust permis, dont je ne ferai plus ample mention, pour venir à l'ordre d'icelle entrée.
[II. — Relation de la cérémonie'2'.] Doncques le jeudy vingt neufviesme jour dud.
DU BUREAU                                               [1571]
mois, estant lad. dame arrivée sur les neuf heures du matin au prieuré de Sainct Ladre, est montée et s'est assize au hault du mesme eschaffault qui avoit esté dressé pour le Roy, pour recevoir et ouyr les harangues et salutations de la part de ceulx de lad. Ville. Et estoient près et autour de lad. dame, sur ledict eschaffault, plusieurs princes, princesses, sei­gneurs et dames, et mesmement monsieur le Presi­dent de Birague'3', Conseiller du Roy en son Conseil privé et ayant charge des Sceaux de France.
Quelque espace de temps après, se sont acheminez au devant de lad. dame les quatre ordres Mandianes et les parroisses, le Recteur avec les docteurs, lecteurs et regens de l'Université de Paris, suivant eulx six enseignes de gens de pied, esleuz des dix sept mes­tiers, fort bien armez et en bon ordre, faisant le nombre de dix huict cens hommes, tant harque-bouziers que picquiers. Après ont suivy les deux sergens de la Ville, à cheval, et les menuz officiers d'icelle Ville à pied, vestuz de robbes mi parties de bleu et rouge. Les trois compaignyes de la Ville, assca­voir cent harquebouziers, cent arbalestriers et cent archiers, en fort bon ordre et equippaige, marchant devant chacune compagnie la cornette, guydon et enseigne desployez.
Cela passé, sont venuz les cent Enffans de la Ville, tous fort bien montez, equippez et habillez d'une parure, conduitz et menez par leur cappitaine, lieu-tenantz, enseignes et guydons aussy desployez. Et au lieu que le jour de l'entrée du Roy, ilz portoient corps de cuirace et brassars dessoubz leurs cazaques, ilz avoient tous pourpoinetz de satin blanc decouppez, marchans dix ou douze d'entre eulx devant le cappi­taine, dont aucuns avoient changé d'accoustremens, estans habillez de sayes de veloux blanc decouppez, doublez de toille d'or, passementez de passement" d'or et semez d'une infinité de boutons d'or.
Après ont marché le Maistre de l'Artillerye de la Ville, les deux Maistres des œuvres de charpenterye et maçonnerie, les huict autres sergens de la Ville à cheval, portant à la main gaulche sur l'espaulle ung navire d'argent, faict d'orfeverye, qui sont les armes de ladicte Ville. Et après le Prevost des Mar­chans, les quatre Eschevins, Procureur, Greffier et Receveur, Conseillers, Quarteniers et bourgeois de lad. Ville; lesd. Prevost et Eschevins vestuz de
<-> Var ctUtri» (A).
I-' A pai tir d'ici la relation de l'entrée de la Reine à Paris se trouve dans V Histoire de la Ville de Paris de dom Félibien, t. V (Preuves, III), p. 4i4-422, y compris l'interprétation «des six histoires faictes de sucre pour la collation de la Roynen. (3) Sur ce personnage, voir ci-dessus la note 4 de la page 284.